AKO A PREČO /NE/SPOLUPRACOVAŤ?

Ohľadom tejto témy je stále čo riešiť a preto som sa rozhodla, že sa podelím o svoje skúsenosti či tipy, ako získať Vašu prvú spoluprácu. Verím, že začiatočníci to majú dosť ťažké a ani sa nezamyslia nad tým, že by ich niekedy nejaký eshop či firma oslovila. Ale v prípade, že to s blogom vážne "umíte", nepotrebujete k tomu tisícky sledovateľov a daná firma si Vás istotne všimne! Jasné, každá z nás vie, že e-shopy niekedy vôbec nezaujímajú naše deštruktívne texty a pýtajú si od nás len staré dobré štatistiky. Však ako inak o tom celom to aj je. Fotografie sú ale našim esom, ktoré sú jediným kľúčom k úspechu. Málokto im dokáže odolať. Samozrejme ak nechcete čakať kým vás niekto s návrhom osloví, kľudne ich oslovte Vy. Niekedy Vám pre istotu ani neodpíšu, ale za pokus to predsa stojí. To teraz vôbec nehovorím o rôznych kórejských e-shopoch, ktoré Vám samozrejme s radosťou odpíšu a hneď Vám ponúknu rôzne druhy spoluprác či možnosť vybrať si niečo z ich stránky v hodnote najviac 10 hovorím 10 eur, za článok dlhý na 4 strany s obsahom 600 slov a s minimálnym počtom fotografií 27. "To je ale super, veľmi sa mi to oplatí!". Príjmete výrobky zadarmo, napíšte recenziu a myslíte si, že firmu Váš blog naozaj zaujal? Blbosť. Radšej písať za nič pre nič trikrát viac ako pre toto. Ale a kontaktovať napríklad slovenske e-shopy či firmy? Predstavte si, že vlastníte e-shop a zrazu Vám pristane v schránke email od nejakej blogerky. Proste neorginálny email typu copy&paste, v ktorom žiada o spoluprácu. Žiadne oslovenie, kompliment ani nejaké stručné info o sebe, či o svojom blogu. Čo spravíte? Myslím si, že aspoň polovica z nás by tú správu šupla hneď do koša. Takúto správu mohla poslať ešte okrem Vám ďalším desiatim ľudom. Teraz je už snáď jasné, ako postupovať pri písaní takéhoto emailu. Prvý dojem je najdôležitejší a ten sa už vrátiť nikdy nedá. Pri každej firme je to však úplne inak a niekedy sa ani nenazdáte a zistíte, že je to Vaša životná spolupráca.

17 comments:

  1. Mňa doposiaľ oslovili vždy samotné firmy, ale je pravda, že nie všetky ponuky som prijala, lebo podmienky niektorých spoluprác sa mi zdali trochu prehnané. Ono tak či tak vždy firmy očakávajú, že recenzie budú pozitívne a áno, zaujímajú ich hlavne čísla.

    ReplyDelete
  2. Veľmi peoný článok. Čo sa týka anglických stránok, iba s jednou spolupracujem ale to je viac menej preto, že mám o tovar naozaj záujem. Inak som si iné ani nevybrala. Človek si musí uvedomiť hodnotu času. Koľko strávi s nafotením a napísaním článku? A prepočítať si to. Napríklad ak dostanem kozmetiku za 10€, ktorú ale milujem, určite áno. Ak ale dostanem niečo o čo nemám záujem a dostanem za článok LEN 10eur, ostáva otázka. Naozaj mám o to záujem? Aj keď som začínajúca blogerka, dokážem si určiť svoju hodnotu.

    Pozývam teba aj tvojich čitateľov na moju extra MEGA GIVEAWAY (4 súťaže v 1) v ktorej si môžeš zasúťažiť o poukážky ale aj o viac ako 40 pruduktov z kozmetiky, knihy či šperky

    ReplyDelete
  3. Moc děkuji za tento článek, jako nováček si ho vážím :)

    ReplyDelete
  4. Zajímavý článek a určitě poučný, takže díky za tipy.

    SweetElis

    ReplyDelete
  5. Nádherný článok! Ja som teda ešte nemala tú možnosť s niekym spolupracovať a zatiaľ to nechávam tak. Písanie ma baví a nevadí mi ak z toho nič nemám :)
    Girl with pink nails♥

    ReplyDelete
  6. Kdyz jsem zacinala, tak jsem nekolik firem take oslovila sama a casem se zacali uz ozyvat oni mne, i kdyz samozrejme ne zase nejak extremne casto :) Myslim si, ze jak rikas, hodne delaji fotky, na ty me prislo pochval hodne :) Ja si nejvice cenim spoluprac s Weledou a Saloos, jelikoz jim opravdu zalezi na nazoru a kdyz vam neco nesedne, tak s vami spolupraci neukonci, naopak mi hodne pomahaji pri vyberu produktu, co se hodi na mou plet apod., takze tyhle spoluprace jsou pro me rozhodne top a neskutecne si jich vazim :)

    ReplyDelete
  7. Moc pěkný typ článku :) Já s blogováním začínám takže o spoluprácích nemám ještě ani ponětí a ani tak super blog :)


    ROSEMDIARY

    ReplyDelete
  8. Moc hezky napsané! Já s blogem teprve začínám a na tyhle věci jsem ani nepomyslela. Neříkám, že pokud by se mi do budoucna někdy naskytla taková příležitost, že bych ji nepřijala, ale myslím si, že by si člověk měl zachovat tvář a nebrat hned první věc, která se naskytne. Minimálně by to mělo korespondovat s blogem a člověk by se měl s danou firmou/produktem tak nějak "ztotožňovat".
    Lucka www.sleepy-cat.com

    ReplyDelete
  9. Na jednu stránku to jsou skvělé tipy, ale na druhou stranu si nemyslím, že by spolupráce měly být něco, kvůli čemu mít blog :)

    Another Dominika

    ReplyDelete
  10. Téma spolupráce mi poslední dobou leží hodně v hlavě a děsně nad tím přemýšlím spíše v negativním smyslu. Taky jsem o tom chtěla napsat článek, ale nakonec to asi zavrhnu, nechci na svůj blog tahat negativitu, chci aby můj blog byl příjemným místem, ne místem konfliktů. Především řeším to, že blogerku stojí spoustu práce, píle a času, aby se dostala na takovou tu pomyslnou hranici úspěchu, kdy ji začnou oslovovat různé firmy a má třeba i možnost si na blogu vydělat nějaké příjemné peníze. A pak jenom přijdou firmy, které o blogu neví nic jenom se podívají na čísla, která vypadají lákavě pro jejich marketingovou strategii a reklamu prakticky zadarmo a ihned vás osloví a prakticky to pro ně jsou koláče bez skoro žádné práce. Tohle mi hodně vadí, ale potom je to vesměs na blogerce jak se k tomu sama postaví a co dovolí na svém blogu a co ne.

    Druhá věc, která mi vadí, jak značky a firmy hromadně oslovují spouuustu blogerek, proto aby si teď honem někde udělali na něco reklamu. Už mě nebaví být ovce v davu a psát xxxxtou recenzi na jeden a ten samý produkt, který už byl v posledním měsící xxxx krát zrecenzován na plno blozích okolo. Tohle mě fakt nebaví a nevím, proč bych o tom měla psát, když už o tom bylo napsáno plno. A to že mi někdo nabídne krém na obličej za x tisc, tak nevím, proč bych po tom měla hned skočit. Snažím se si vybírat zajímavé a originální spolupráce a taky takové, které mohou blogu a mým čtenářům něco dát. Samozřejmě přiznávám, že třeba jednou přišla lákavá nabídka, která se nedala jen tak odmítnout a najednou po chvilce koukám, že ten stejný produkt zase recenzuje plno jiných blogerek (ale to ani už takové překvapení nebylo, docela jsem to čekala :)). A právě v tom tkví ta věc, co mě tak hrozně hlodá v hloubi dušee. Jde o to, že jsem měla ujednanou dlouhodobější spolupráci s jednou nejmenovanou firmou, vše proběhlo skvěle, personalizovaně mě oslovil, bylo vidět, že můj blog znají a proběhla domluva a doručení produktů. A najednou v ten moment se začalo v mém okolí objevovat docela dost blogerek, které začali spolupracovat s touto firmou. Což o to, já to holkám přeju :), ale naštvalo mě, že to vypadalo jako něco originálního a najednou ejhle.. No a mě nezbývá nic jiného než jako další ovce v davu zrecenzovat ty produkty, co mi teď doma leží, i když bych to nejradši ani neudělala a vrátila to :D. Jsem ráda, že někdo otevřel tohle téma, protože jsem se z toho potřebovala už fakt vypsat :D

    ReplyDelete
  11. Tiež si myslím, že toto je celkom kontroverzná téma... Napísala si to veľmi pekne, veď ak o niečo máme záujem, nemusíme čakať, či si nás daná firma všimne. Ja osobne som spolupracovala iba s jednou značkou, ale nakoniec som to ukončila... dokonca som ich produkty prestala používať.
    A podobne, ako Dominika píše vyššie, súhlasím. Žiaľ veľa mojich obľúbených blogeriek sa dalo na túto drahú a skomerčneli... samé produkty "zadarmo" a za dobrú recenziu... Nehovorím, že takéto veci by sa objavovať na blogoch nemali, ale mňa skôr zaujme blog, ktorý nie je len reklama na všetko možné (:
    Daniela

    ReplyDelete
  12. Pekne napísané, máš pravdu, že v slušnosti a originalite je základ. :)
    http://rebelliouslily.blogspot.sk/

    ReplyDelete
  13. ďakujeme za vzácne rady

    monyways.blogspot.sk

    ReplyDelete
  14. To je docela zajímavé téma, já nad spoluprácemi ještě nepřemýšlím, teprve začínám, ale je to opravdu, jak se k tomu každý postaví. Stejně jako v životě. Akorát, že na blogu to nenadělá žádný nešvar(když se k dané věci někdo nepostaví zcela čestně), v reálném životě už by mohlo :)

    ReplyDelete
  15. Pokiaľ je niekto naozaj len začiatočník, asi by mal so spoluprácami počkať. Každý bloger musí najskôr niečím zaujať :)

    Bari Bircak

    ReplyDelete
  16. Ja zatim moc zkusenosti nemam. Zacinam a zatim jsem byla oslovena jen parkrat. Takze sem rada, ze tu vidim clanek na toto tema a mohu si udelat trochu obrazek :)

    Poshlife

    ReplyDelete

Blogger Template by DanyČuks